Bakdelskontroll!

I föregående inlägg visade jag ett klipp där en hund gick med bakdelen runt en låda. Idag blev det dags att försöka med Wahidah! Vardagsrumsbordet flyttades, en kartong letades fram och jag la tunga saker i den för att den inte skulle röra sig om hundarna höll på mycket med kartongen.

Första steget blev alltså att få henne att förstå att tassarna skulle upp på kartongen.
Hur det gick kan ni se här:



Efter att jag filmat klart gick jag ut i köket för att göra iordning godis att ha när jag tränade med Zala. Vad ser jag när jag tittar ut i vardagsrummet? Jo, då står Wahidah fint med båda framtassarna på kartongen och tittar rakt på mig! Jag ropade glatt till henne att hon var jätteduktig och kastade en godis till henne. När hon hittat den klev hon upp igen. Jag hade då hunnit få fram klickern, så jag klickade och kastade godis igen. Därefter kom hon ut till mig i köket.

När jag hade tränat med Zala blev det dags att träna med Wahidah igen.
Den här gången gick hon direkt upp med båda framtassarna på kartongen och efter att ha gjort det några gånger stod hon fint kvar på den även efter att ha fått godis. Jag provade då att ta ett steg åt sidan, med handen som höll godisen precis vid min mage. Wahidah tittade på mig och tog ett steg åt sidan med baktassarna, fortfarande med framtassarna kvar på kartongen!

Vi provade lite mer, Wahidah fick gå runt, något enstaka steg i taget bara och fick duktigt med beröm varje gång. Hon gjorde helt rätt hela tiden och ÅH vad stolt jag kände mig! Efter ett litet tag avbröt vi och så gjorde vi väldigt lätta saker för att hon skulle få godiset som var kvar, mest bara snabba lägganden.

Tjohej! Jag har världens bästa saluki!

---

Vi tränade lite senare också, och fick till de här filmerna:



Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken fin kontakt ni har! Skit i schäferhanen, för dina hundar är jätteduktiga. :)

2010-04-22 @ 10:36:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0