En något piggare Wahidah.

Är det inte lustigt ändå, Wahidah är piggare än hon varit på ett bra tag - och det efter att vi gått en 10km lång promenad i raskt tempo (det är mer än vi brukar gå och jag är helt slut).

Som jag nämnde i Zalas inlägg så var morsan här idag och hon ville gärna se vilka trick Wahidah kan. Det blev därför att vi visade när Wahidah släckte lampa, satt fint, kröp, gick slalom mellan benen och växlade mellan sitt, stå och ligg. Det gick som vanligt bra. Jag vet inte om det direkt går att förbättra på något vis.

Vi tränade apportering, både 1ans och 2ans. Hon var förbannat trygg i 1ans. Höll finfint i apporten utan tendens till att tugga, släppte när jag sa loss och hade fin kontakt hela tiden.

2ans apportering gick bra! Jag kastade den två gånger, första gången 1½ meter, andra gången 1 meter. Visst, hon tjuvstartade första gången, släppte apporten för att ta om den båda gångerna, meeen jag behövde inte säga "här" för att hon skulle komma och sätta sig bredvid mig! Jag behövde bara visa godis och visa lite lätt med handen, men mindre än vanligt. Så jag vill nog ändå påstå att det har gått framåt, vilket känns jättekul.

Därefter blev det inkallning i den 10 meter långa korridoren. Vi blev dessutom filmade och jag vet inte om jag vågar se filmerna.. Wahidah tjuvstartade en gång, satte sig inte bredvid mig förrän jag sa det till henne när hon redan var framme vid mig (dubbelkommando alltså, något som jag verkligen vill undvika..). Jag blev minst sagt smågrinig.

Ställande under gång blev det också, en gång eller två. Wahidah stannade finfint utan att det behövdes dubbelkommando och under själva fotgåendet fram till ställandet ansträngde jag mig för att INTE titta ner på henne. HU vad svårt det är, men det gick helt okay.

Lite framgångar, lite "stå och stampa på stället" och lite skit.. Med tanke på att vi gått långt innan och körde ovanligt många moment under samma träningspass är det kanske inte så konstigt. Wahidah hade ändå ork att springa en hel del i rastgården senare under dagen - och då kom hon minsann jättefint när jag ropade. Det var länge sen hon var så lättfångad.

Kommentarer
Postat av: Ronja

Detta med att titta på hunden är också ett av mina stora problem, men jag tittar även på hästen när jag rider.



Jag skulle egentligen behöva en stooor spegel så att jag ser vad hunden gör.

2010-04-19 @ 08:42:06
URL: http://lapphunds-bus.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0