Funderingar

Det enda momentet i lydnadsklass 1 som vi inte tränat på, är hopp över hinder. Vi har inget hinder att träna med och jag har tänkt att jag ska börja gå till någon brukshundklubb nu till våren, bland annat för att träna med hinder.

Men kanske går det att göra det på eget sätt? Det viktiga är ju inte egentligen att hon hoppar över ett lydnadshinder, utan att hon stannar där jag lämnar henne på ena sidan hindret och på kommando hoppar över hindret och därefter kommer och sätter sig vid min vänstra sida. Kan man få det att fungera på hemmaplan, med något "hinderliknande" borde man väl få det att fungera bättre med ett riktigt hinder?

Frågan är då hur man gör. Ska man lära in ett visst kommando för "hoppa över hindret och sätt dig bredvid mig" eller ska man köra på vanlig inkallning och få henne att förstå att man hoppar över allt som står i vägen?

Jag kan ju lätt börja med att träna i köket, sätta upp ett hinder som går över hela den lilla gången så att hon inte kan misslyckas med att hoppa över för att komma till mig. Därefter hitta något mindre, som lämnar fria ytor på båda sidor så att det blir mer "tävlingslydnadslikt" och sedan, när det känns som om hon kan, gå till någon bruksklubb och träna. Det kanske inte är smart att göra så? Jag vet inte.

Det enda jag vet är att jag inte tänker börja träna in något nytt moment innan jag har en plan för hur det ska läras in. Därför ska det idag fortsättas med platsliggning och 2ans apportering. För Zalas del fortsätter jag nog att träna "stå" inför ställande under gång och försöker att på något sätt få henne intresserad av apportbocken.

Kommentarer
Postat av: Maria

Hej Ninni!

Jag tycker man ska ha ett specifikt kommando för hopp över hinder. För det kan mycket väl hända att hunden missförstår att den ska hoppa över hindret då man säger "hit" och istället kör på vanlig inkallning. Hopp betyder hopp över hinder och inget annat. Lättast för hunden tycker jag!

/Maria

2010-04-06 @ 00:13:05
URL: http://marialundqvist.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0