Hopp över hinder och platsliggning.

Idag blev det hopp över hinder, apportering och platsliggning som tränades.

Min vän Hanna gav mig tips på hur vi ska träna hopp över hinder.
Jag tränar i köket, där vi har begränsat med utrymme, ställer upp ett hinder, lämnar W på ena sidan hindret, kastar boll där jag står och när hon hoppar över säger jag "över!". Det gjorde vi nu några gånger (Wahidah älskade det!) och så ska vi fortsätta några dagar. Därefter ska jag börja säga "Över" och när hon hoppar, då kastar jag bollen. När det fungerar börjar jag få henne att sätta sig bredvid mig efter hoppet och kastar bollen efter det. Och så ska vi hålla på fram tills hon på kommando hoppar över hindret och supersnabbt sätter sig bredvid mig med fin kontakt.

Wahidah fick även apportera lite. En apportering där hon satt bredvid mig och bara höll apporten, som i klass 1. Därefter kastade jag iväg apporten ca 1 meter. Idag väntade Wahidah på kommando innan hon hämtade den och hon gick raka vägen fram, tog upp apporten och gick med den till mig. Lovely!

Platsliggningen har jag fegat med innan. På tävling ska Wahidah ligga 10 meter från mig i 2 minuter med andra hundar runtomkring. Det känns avlägset nu att klara något sådant och jag har fegat och bara kört 1 minuts platsliggning med mig ganska nära innan.

Idag stod jag 4 meter bort (längre bort kunde jag inte komma) och gick tillbaka till Wahidah efter en minut. Utan att sätta henne upp eller på annat sätt flytta henne, så lämnade jag henne igen, ställde mig på samma plats som förut och stod där i två minuter. Wahidah låg kvar, la sig lite bekvämare men stannade fint och hade kontakt med mig i stort sett hela tiden. Lovely! :D

När hon börjar kännas säker på korta avståndet ska jag flytta ut i korridoren och träna där. Då kan jag stå 10 meter bort och när det fungerar i 2 minuter så ser jag till att dra hit någon annan hund, eller rolig människa (eller kanske bara själv leker med något kul?). När det går bra så flyttar vi ut. Vi börjar nog i rastgården, även om hon hittills aldrig stuckit när vi tränat på andra ställen. Lite feg är jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0