Wahidahträning idag igen.

Så var det dags att träna även idag.

Bakdelskontroll och snabba sättanden stod på schemat. Förstnämnda gick bra, men jag misstänker att jag höjer kraven för snabbt och Wahidah blev flamsig. Fy på mig.

Hanna tipsade mig om att gå mot Wahidah och säga "sitt" när hon backar, för att på så sätt lättare kunna få att hon sätter sig snabbt. I nuläget är det nämligen framförallt det faktum att allt går långsamt som hon behöver träna på eftersom hon mycket väl förstår vad det är tänkt att hon ska göra när jag ber henne om något.

Wahidah satte sig, några gånger snabbt, några gånger lite långsammare men alla gånger var betydligt mycket snabbare än om vi står stilla och jag säger "sitt". Jag hoppas att det här ska hjälpa oss att bli snabbare och bättre.

Lite inkallningar tränades också, främst ute i gången som är så lång att hon hinner få upp lite fart, och åjo, visst har hon blivit bättre! En gång fick vi till en jävligt bra inkallning. Hade hon inte varit småtrött när vi tränade i korridoren hade det nog gått bättre...

Jag skriver mycket om vad jag vill få Wahidah att göra, men desto mindre om vad jag tränar på med mig själv. Hela tiden, även bara ute under vanliga promenader, anstränger jag mig för att inte titta ner i marken. Eftersom jag har som vana att ständigt titta ner, blir det väldigt lätt att jag tittar ner på Wahidah hela tiden under linförighet, fritt följ osv. Det försöker jag få bort. Jag försöker även bli enklare och tydligare med vad jag menar för att slippa använda mig av dubbelkommando (sådant drar ner poängen på tävling..) och så ska jag nu börja träna på att gå helt rakt, för att lyckas med det när vi tränar fritt följ och linförighet. Vi kommer snart börja träna på parkeringsplatser för att få till det. Då ska jag minsann gå rakt på linjerna...

Imorgon blir det träningsfri dag igen. Då ska vi träffa en vän som är på besök i Stockholm och som jag bara haft kontakt med över nätet. Hon är nyfiken på saluki och det ska bli jättekul att faktiskt få träffa henne på riktigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0