Wahidahträning

Nu först blev det av att vi tränade apportering, både 1ans och 2ans. Vi tränade också lite inkallning men Wahidah blev så upptagen av blodfläcksslickande (hon löper) att det inte kändes som någon idé att träna speciellt mycket.

Inkallning först. Fram med den älskade bollen! Seg Wahidah, trots lek innan. Kom på mig själv med att säkert framstå som tråkig... Två gånger fick vi till inkallningar som var helt okay. Hon satte sig inte blixtsnabbt bredvid mig, men hon stod i alla fall inte och tittade på mig innan hon satte sig utan kom rakt till mig och satte sig direkt bredvid.

Vi körde som vanligt 1ans apportering innan 2ans och jag har kommit på mig själv med att aldrig säga "loss" utan klicka, låta henne spotta ut och sedan ta godisen. Jag började med det för att hon började tro att klicket kom för "loss" och därmed spottade ut apporten så fort hon tagit den. Nu blev det alltså 1ans apportering utan klickern, ta apporten först när hon tittar på mig och släppa den först när jag sa "loss". Det gick bra första gången, men andra gången tuggade hon på tok för mycket för att det skulle vara okay. Tredje gången var det ok igen, då kastade hon bara med huvudet lite (vilket hon irriterande nog gör ibland) och det fick bli sista gången.

2ans apportering gick hyfsat. Råkade jag kasta apporten för nära någon blodfläck så slickade hon upp blodfläcken innan hon tog apporten. Sedan kunde hon släppa apporten för att slicka upp någon ny blodfläck och först därefter ta apporten och komma mot mig. Irriterande! Blodfläckarna torkades upp, blod torkades bort från rumpan så att det inte skulle droppa mer på i alla fall ett litet tag och sedan körde vi igen. Det gick mycket bättre och jag bestämde mig för att höja kraven lite. Så fort hon tagit apporten och börjat gå mot mig så sa jag "här" (vilket är vårt inkallningskommando). Wahidah kom fint och ställde sig bredvid mig. Det fick duga. En gång till, likadant, men Wahidah kom då och satte sig bredvid mig. Det gick inte att låta bli att prova en gång till och även då satte hon sig fint bredvid mig. Tjohej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0