Zala, min duktiga gamling!

Zala ville också träna idag (eller ja, hon ville ha godis och beröm)!

Fram med lådan. Här skulle vi försöka träna bakdelskontroll! Det som gör det svårare för Zala än för Wahidah, är att Zala avskyr att stå på underlag som hon inte "litar på", som kanske ger efter lite, som inte står helt stadigt eller känns konstiga. Wahidah älskar allt. Kartongen är dels är liite flyttbar trots mina försök att få den tung och stadig och dels "sjunker ihop" lite när de ställer sig på den. Därför vill Zala inte sätta tassarna på den. Alls.

Vi har haft lådan framme förut. Varje gång som Wahidah fått träna med den så har Zala fått försöka. Vi har inte kommit längre än att hon nosat på kartongen. Den har mest varit "något irriterande som står mellan henne och godiset i min hand och hindrar henne från att komma fram".

Idag tänkte hon krafsa efter min hand, men eftersom hon inte nådde min hand slog hon tassen i kartongen. Klick - godis och kli på halsen! (det enda beröm Zala uppskattar) Hon tittade förvånat på mig. Tittade på kartongen. Tittade på mig. La tassen på bortre kanten av kartongen och fick därför mer godis.

Sedan tog det fart! Hon la upp tassen helt på kartongen och fick massor av beröm och en godis. Hon gjorde om det, igen och igen. Efter att hon verkat förstått helt att jag ville ha upp en tass på kartongen så väntade jag. Och väntade. Hon provade att stödja lite på tassen och lyfte upp andra tassen i luften. Hon fick beröm! Sedan nuddade hon försiktigt med andra tassen på kartongen. Massor av beröm!

Därefter ställde hon sig ordentligt med båda tassarna på kartongen. ÅH vad hon fick mycket godis, kli på halsen och glada ord från mig! Hon ställde sig så fint på den 3-4 gånger. Sedan avbröt vi. Hon klev inte ens av på direkten, utan stod kvar tills jag bad henne gå av.

Även 9åriga salukis kan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0