Världens bästa Wahidah!

Vi tränade lite lydnad och några tricks i köket nu på eftermiddagen.

Först kollade jag om hon kom ihåg "tass" som vi tränade på för någon dag sedan. Det gjorde hon, hyfsat i alla fall. Det gick helt klart bättre än första gången i vilket fall som helst.

Sedan lekte vi lite och hon fick gå slalom mellan mina ben. Det var en av de bättre slalomgångar någonsin för oss. Jäklar vad hon börjar bli duktig! Det gäller bara att jag kommer ihåg att belöna vid olika tillfällen, så att hon inte vänjer sig vid att vi alltid kör lika långt. Gör vi lika långt hela tiden så kommer hon börja slarva, det vet jag.

Därefter tränade vi fritt följ. Wahidah hade bättre position än vad hon brukar ha och jag tränade på svängar. Vår lägenhet är en sådan som man kan "gå runt" inne i. Alla rum är sammanlänkade till en cirkel runt badrummet. Det är perfekt att utnyttja när man tränar. Vi går då längs en "korridor", svänger en 90 graders-sväng och fortsätter rakt fram i nästa korridor.

Nu gick det så bra att jag bestämde mig för att utöka sträckan. För första gången någonsin skulle vi gå ett helt varv runt i lägenheten. Det blir totalt 4 svängar då, åt samma håll hela tiden. Vi gick, stannade, gick, svängde, stannade osv. Ibland stannade vi flera gånger på en raktsträcka, ibland inte alls. Wahidah gick med fin position OCH hon följde med fint med utmärkt kontakt i alla svängar - trots att jag inte belönade en enda gång under hela varvet!

Vi tog ett högervarv och ett vänstervarv för att få träna på båda svängarna. Vänstersvängarna gick bättre, men jag tror att Wahidah var lite trött när vi körde högersvängarna.

I vilket fall som helst så går det helt klart att variera hur man går, hur mycket som helst. Med väggarnas hjälp blir det lättare för mig att gå rakt också. Vi kan variera tempo, stanna olika många gånger, göra helomvändningar här och där osv. Det är toppenbra, framförallt dagar som idag, när det regnat hela eftermiddagen och fortfarande regnar.

Bra tajming har jag i alla fall - långpromenaden blev avklarad runt lunchtid och efter det cyklade jag till affären (Wahidah låg lugnt hela tiden när jag var borta!). Nu behöver jag inte gå ut mer idag annat än när hundarna ska kvällsrastas.

Idag älskar jag min unga dåre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0