Lydnadsträning på centralen.

Igår blev det mycket att göra för Wahidah.

Hon börjar bli riktigt duktig på fotgåendet och linförigheten (för oss är det ingen skillnad om hon har koppel på eller inte). Vi har våra ovanor, jag tittar ner på henne hela tiden, får ibland för mig att vrida överkroppen mot henne när vi står stilla och hon slarvar med positionen om vi tränar med mycket störning. Däremot är hon, på nya platser och platser med mycket störning, betydligt bättre på att hålla fokus på mig även när vi svänger. Förut halkade hon efter eller tappade kontakten, men det börjar bli bra nu.

För att inte tjata och traggla för mycket här hemma och därmed riskera att tråka ut henne, har jag nu börjat med att skriva träningschema för en vecka i taget och i stort sett bara träna fotgående på platser som inte är "för lätta" att träna på.

Klickern är vår bästa vän. Tack vare den (och planering för hur vi ska träna..) så har vi på bara en månad eller två, gått från usel kontakt från henne och jag som rättar mig efter hunden hela tiden, till fin kontakt och inte överdrivna självrättningar från min sida.

Igår åkte vi alltså in till centralen, tränade där, åkte tunnelbana en bit, gick runt, tränade i väntan på tunnelbanan tillbaka och åkte buss hem. På centralen var Wahidah duktigare än väntat. Vi gick något slalomliknande för att träna svängar och jäklar vad duktig hon var! Bra position, bra kontakt och tja, allt var fint. Massor av belöning i form av "brottning" med mig och lite korv. Däremot slarvade hon på raksträckorna och fortsatte ibland gå rakt framåt när jag stannade... Varför hon slarvar mer med det när vi inte är hemma, men fungerar bättre i svängarna när vi inte är hemma, har jag inte riktigt kommit på. Kanske har det med min egna inställning att göra?

---
Tillägg: ser nu att Wahidah även går och böjer sig i kroppen när vi går rakt fram.. Vet inte om det är något hon brukar göra eller bara gör när hon är "för på".. Vad gör man åt sådant?
---

En vän till mig, som här får bli kallad för M, var snäll och lånade min kamera för att fotografera när vi tränade lite.




Bonusbild, Wahidah åker buss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0