Presentation!

Första inlägget och kanske läge för en mindre presentation av hundarna.
Lite om mig kan ni läsa om ni klickar på bilden i menyn till höger.

Den här bloggen är tänkt som en träningsblogg. Eftersom jag nästan dagligen tränar med mina hundar och har väldigt mycket hundrelaterade tankar snurrandes i skallen blir det lätt att tappa kollen på vad man tränat, varför och hur. Det är också lätt att glömma vad hundarna faktiskt kan när de börjar bli duktigare och jag har ett bra tag nu haft en lista i datorn där jag skrivit upp vilka tricks hundarna kan och vad jag ska lära dem.

Jag hoppas att med min blogg få bättre koll på vad jag gör, varför, hur och när. Kanske kan jag inspirera andra med vinthundar/sällskapshundar att träna mer med sina hundar och har jag tur är någon läsare duktigare än mig och kan tipsa mig om hur jag lär in något moment lite bättre.

Hunden jag tränar mest med heter Wahidah. Hon är en snart 2 år gammal saluki med enormt mycket energi och tusen idéer på vad hon vill och inte vill göra. Jag började träna med henne mest för att hon skulle börja göra saker jag tyckte om istället för att hitta på egna "hyss", men det hela ledde till att jag blev intresserad av lydnadsträning och trickträning. Nu hoppas jag på att kunna starta lydnadsklass 1 till sommaren, testa på agility någon gång när jag har bättre koll på henne lös och vi har även provat på lure coursing och sök.

Zala är min andra saluki. Hon är 9 år gammal och mor till Wahidah. Hon älskar framförallt att "leta fram" godsaker ur petflaskor, toarullar, godistärningar m.m. men jag försöker även träna lite tricks med henne. Hon kan halvdant fotgående (om jag mutar med godis), kan sitt, ligg och "sitt fint" och nu har jag börjat försöka få henne intresserad av apportbocken. Vi får se hur det går, men hon har i alla fall börjat nosa på den frivilligt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0