Jag läste Hundsport...

Idag när jag gick hem till morsan låg det ett nummer av Tidningen Hundsport där. Jag vet inte varför jag får tidingen, men jag klagar inte, eftersom det ibland står en del läsvärt där och jag gillar hundtidningar i största allmänhet. (Med andra ord, tänker ni slänga hundtidningar som ni har hemma, så får ni mer än gärna skänka dem till mig!)

Någon person där hade skrivit en text som hade rubrik i stil med "Ge hundarna mer utrymme inomhus!". Det stod om någon som bara haft sin hund ute ca 1½ timme om dagen och därefter tvingades ligga lugn inomhus. Hunden hade massor av överskottsenergi, blev jobbig osv.

Utöver det han skrev om att ge hundarna ordentligt med motion, skrev han att många verkar ha regler "bara för att". Regler som egentligen inte borde spela någon roll, regler som är onödiga. Att inte få nosa på kissfläckar utomhus, att inte få vara i soffor, sängar eller på annat sätt "smutsa ner lite" inomhus. Vad spelar sådana regler för roll egentligen?

Om man inte har någon tid att passa, varför då inte låta hunden stanna då och då för att nosa? Om man inte är allergisk och måste hålla välstädat hela tiden, varför inte låta hunden sova i soffan om den vill?

De regler som folk har, har de alltid anledningar till varför de har reglerna, mer anledning än "såhär ska det vara!" alltså. Kan de motivera sina regler? Jag tror inte att folk kan det alla gånger.

Kort sagt kan sägas att jag gillade den lilla texten som någon (vars namn jag glömt) skrev. Vad som inte heller är någon nyhet är väl att mina hundar har ganska fritt när det gäller regler. De får sova var de vill, vi sover alla tre i sängen på nätterna, vi går långa promenader och bara tittar på världen, jag fotograferar och de nosar på allt möjligt och äter kottar eller tuggar på pinnar. De får säga ifrån om de inte vill ligga jättenära någon annan. Jag ser till att de får springa lösa flera gånger i veckan och när jag har möjlighet får de jaga trasa på kappträning eller lure coursing. Vi tränar ju en del tricks och lydnad också, just för att det är kul för oss alla. Vi blir alla glada av det.

Med tusen regler som ska finnas "bara för att", regler som inte gör någon egentlig nytta, blir det verkligen avslappnat och kul att ha hund då?

Kommentarer
Postat av: Isabel

Det var Anders Hallgrens artikel om jag inte minns helt fel. Han brukar ha mycket bra saker att säga :)

Jag har gått en hel massa hundkurser hos en kvinna som heter Maria Edelton (kallas Mia oftast) och hon är utbildad av Hallgren. Under valpkursen sa hon det att man ska inte sätt fler regler än vad man klarar av att uppräthålla, man skulle till en början bara sätta 3-4 regler och sen när de satt så kunde man lägga till fler om man ville. Men de skulle vara lätta både för dig och hunden att komma ihåg.

Jag har hört en massa löjliga anledningar till att hundar inte ska få sova i säng eller soffa och allt vad det är. Men värst var nog han som påstod att hundarna tjänade "ledarskapspoäng" ju högre upp de satt. Att ledaren för flocken alltid sitter högst och därmed ska hundarna sitta på golvet.



Som du säger, varför göra det tråkigt att ha hund, man ska väl ha kul med sin bästa vän?

2010-05-13 @ 09:44:43
URL: http://cadii.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0