Lydnadsträning!

Ja, nu har jag varit dålig på att uppdatera bloggen på ett tag. Men jag har i alla fall några videoklipp på kameran från igår som ska in på datorn senare.

Jag har även tränat med Wahidah idag. Inkallningar och fjärrdirigering tränades.

Jag gjorde så att jag ställde vår lilla låda i ena sidan av rummet, satte Wahidah så långt från den som möjligt, ropade på henne och berömde när hon satte sig rakt bredvid mig med tassarna på lådan. Eftersom jag använde lådan fick jag till ett sånt stopp där hon stannar till med frambenen och "snurrar in" bakdelen på plats bredvid mig.

Därefter gick jag till andra änden av rummet, där det inte fanns någon låda. Jag ropade på henne, hon satte sig snabbt och fint bredvid mig. Sådär höll vi på några gånger, fram och tillbaka, låda - inte låda. Jag tror det gör att hon förstår hur hon snabbt ska sätta sig bredvid mig. Att det är just det jag vill ha ut av det hela. I vilket fall som helst blir inkallningarna snyggare och snyggare.

Sedan tränades fjärrdirigering. Jag har inte tränat det så mycket, men hon har blivit väldigt snabb och stabil när det gäller ställande och läggande under gång osv. Så tja, jag testade.

Jag satte henne ner, gick kanske två meter från henne, sa åt henne att ligga. Hon la sig snabbt och snyggt. Där fick hon godis. Sedan började vi om, men tog från sittande till liggande och därefter upp till sitt igen. Med liten paus så att hon faktiskt väntade på kommando. Hon var snabb. Hon flyttade sig inte en millimeter framåt och var allmänt skitduktig.

Vi gjorde så några gånger och tja, den där fjärrdirigeringen känns enkel. Dock kör jag med dubbelkommando nu, både röst och hand, för att gör det lätt och tydligt. Jag ska när det känns bättre, plocka bort något av det. Troligtvis kör jag vidare på handtecken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0