Lydnadsträning - överallt!

Igår var jag inne i stan. Idag ute i naturen med Ronja och Kastor. Både igår och idag såg jag till att träna lite lydnad, för att träna med störning.

Igår var vi mitt på centralen, tränade fotgående, inkallning och fjärrdirigering. Wahidah hade såklart på sig koppel hela tiden och var därför aldrig längre ifrån mig än 2 meter. Inkallningen fungerade sämst av det, men efter att ha varit lite övertydlig så gick det bra. Det var främst avslutningarna som var dåliga. Jag kanske inte tränat dem på ett tag...

Fotgåendet gick bättre än väntat och fjärrdirigeringen gick som vanligt bra. Hon är verkligen en pärla på det och jag är stolt över min lilla tok.

Dessutom fick vi publik. Folk stannade upp, tittade, pekade, följde oss med blicken ett bra tag och väldigt många såg glada ut. Som alltid gillar jag att visa för folk att min hund är lydig och att vi har kul ihop. Hundmänniskor får se att man kan göra saker även med en vinthund, och icke hundmänniskor får se att även stora hundar kan vara lydiga, snälla och roliga. Jag tror att det är skitbra.

Idag tränade vi i skogen, med störning av andra hundar och allt möjligt som kan vara kul i en skog. Då var dock Zala med, så det gick inte alls lika bra som igår. Det är i princip omöjligt att träna linförighet med en hund och ha en annan i koppel på andra sidan samt ha en lekkamrat någon meter framför... Lite kontakt fick vi ibland i alla fall. Bättre än inget och bättre än bara tokstuds och lek från Wahas sida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0