Släphareträning m.m.

Nu är både hundar och jag helt otroligt trötta!

Släphareträning i sandtaget idag. Tyvärr väldigt få hundar på plats, men fördelen var ju att det då inte alls tog lång tid innan man var klar med allt.

Zala fick springa lite och var som vanligt duktig. Hon är väldigt stabil när det gäller att jaga och jag känner mig alltid säker när jag släpper henne. Lätt att starta, springer som hon ska, tar trasan i slutet och låter sig snällt fångas. Hon är för fin, min älskade tant.

Wahidah däremot... hon sprang också, med kaninskinn på trasan vilket var väldigt populärt. Tyvärr inte tillräckligt populärt. Vi bestämde nämligen oss för att testa att låta henne springa med en saluki som heter Jamila och det gick.. sådär. Jamila är en snäll hund och efter en olycka på LC-fältet så tar hon inte trasan när den stannar även om hon jagar den när den är i rörelse. Dessutom är Wahidah lite bekant med henne och det borde varit perfekt att låta dem springa ihop för att Wahidah skulle få jaga trasa med annan hund men ha möjlighet att ta den när den stannade.

Grejen var bara att Wahidah inte stannade.. Istället fick hon för sig att leka med Jamila. Hon har ALDRIG försökt leka med någon hund hon sprungit med, inte ens första gången hon skulle springa med annan hund på lure coursing. Det har alltid varit fullt fokus på trasan. Vad som flög i henne idag vet jag faktiskt inte, jag kände mig rätt säker på att hon skulle stanna, men istället fick jag en stunds Wahidahjakt innan jag lyckades koppla henne.

Hon fick pga detta springa en gång till, en kortare sträcka (som blev kortare än planerat eftersom jag fick tokigt ont i fotleden och knappt kunde gå. Mina fotleder är sådana ibland..). Då sprang hon bra och tog trasan otroligt fint på slutet och var helt galen på kaninskinnet.

Nu ska det alltså köpas kaninskinn, jag ska försöka få henne mer trasfixerad och klura vidare på hur jag kan få henne mer trygg med andra hundar, så att hon i alla fall inte sticker iväg om hon sedan springer med hundar som tar trasan. Skam den som ger sig!

Eftersom jag släppte hundarna när de sprang så kunde jag inte fotografera, men andra hundar har jag fotat!
Bilderna hittar ni här!

Dessutom har jag en ny hemsidelayout nu. Kika på www.ninniosterholm.se så ser ni hur det blev.

Imorgon blir det lugn promenad med vår vän Ronja och hennes Kastor, därefter ska vi allt se till att ha en massage-stund här hemma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0